lundi 6 juin 2011

An unusual application for a Saab two strokes : the SaaBSA

There have been lots of bizarre accounts of bike engines swapped in cars, and car engines in bikes. But there has perhaps never been a more motorcycle-like car engine than the old Saab two-stroke triple. Not only are two-strokes and triple cylinder arrangements much more for bikes than cars, but the 841cc capacity was much more appropriately sized for a bike than even a small, light car like the Saab. It was destined to find its way into a bike.
The man who succumbed to the obvious was Ray Pye, a Manxman who was dissatisfied by the British bikes of the day. The bike was built in 1975 by combining the chassis from a BSA Rocket III with the 841cc triple out of a Saab 96. To make everything work together, Pye used a Triumph primary case, clutch and transmission, Vincent primary chain and sprockets, and a modified Morris Minor radiator.
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Il y a déjà eu beaucoup de greffes de moteurs de motos sur des autos et vice et versa .Avec ses 841 cm3 le moteur 2 Temps de chez Saab semblait meme etre plus adapté à une moto qu'à une voiture aussi petite et légère soit elle.Cette idée c'est un certain Ray Pye qui l'a eu , déçu qu'il était par les productions anglaises dans le mileu des années 70.Il a alors en 1975 greffé un chassis d'origine BSA au petit moteur Saab en y ajoutant différents éléments comme des radiateurs , transmissions ou embrayages de différentes marques comme Triumph ou Morris Minor .
Cette moto unique a été pendant de nombreuses années , la propriété de Mr Bob Sinclair , célèbre President de Saab aux USA et amateur invétéré de mécanique .Une fois parti à la retraite , il a cédé cette moto à un collectionneur sans doute américian qui l'utilise toujours aujourd'hui .

Source : hooniverse

Thank you to Alan for this great link !!

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